Twój przewodnik
po gitarze

#etaby

1. Zakup gitary

Na początek warto zacząć od gitary klasycznej, która posiada miększe struny (nylonowe), szerszy gryf (łatwiej się później przestawić na gitarę akustyczną lub elektryczną) oraz kilka rozmiarów do wyboru. Dla osób dorosłych zalecany jest rozmiar 4/4, czyli pełna. Dzieci poniżej 5 roku – rozmiar ½. Dzieci do lat 9 – ¾. Rozmiar gitary jest uwarunkowany posturą, dlatego zawsze warto przymierzyć gitarę przed zakupem. Gitara powinna mieć odcień drewnopodobny, kolory jednolite – niebieski, czerwony, czarny itp. często gorzej brzmią, ponieważ są z gorszego materiału. Gitara powinna stroić na progach (mieć prawidłowe dźwięki na całym gryfie), warto sprawdzić, czy klucze działają płynnie i nie przeskakują przy strojeniu, instrument nie może brzęczeć przy mocnym uderzeniu, przydatnym elementem gitary jest śruba do regulacji gryfu (widoczna wewnątrz otworu rezonansowego pod gryfem). Planując budżet można szukać instrumentu używanego. Gitara z biegiem lat nie traci wartości brzmieniowych, dlatego nawet używana kilka lat będzie brzmiała jak nowa. W przypadku takiego zakupu należy szukać uszkodzeń mechanicznych, obić, przetarć, na podstawie których można negocjować cenę. Lepiej unikać instrumentów pękniętych, lub podłużnych znamion i odbarwień na lakierze pudła rezonansowego, które mogą być konsekwencją naprawy takiego pęknięcia. Przy okazji zakupu gitary warto pomyśleć o: pokrowcu (będzie przydatny jeżeli planujemy wychodzić z gitarą na zewnątrz), aplikacji do strojenia (patrz punkt 2), podnóżku lub poduszce (patrz punkt 3), pasku/smyczy (jeśli będziemy grać na stojąco), nowych strunach (w przypadku zakupu gitary używanej), kapodasterze (patrz punkt 7).

Gitara dla leworęcznych – niektóre osoby posługujące się sprawniej lewą ręką przekładają struny w odwrotnej kolejności i kierują gryf w prawą stronę. Jest to zabieg zbędny i wprowadzający niepotrzebne komplikacje. Obalenie mitu bycia muzykiem leworęcznym stanowi prosty fakt, że na gitarze uczymy się od zera konkretnych ruchów rąk, przy czym OBIE RĘCE SĄ RÓWNIE WAŻNE. Nie jest wymagana większa sprawność w ręce prawej, niż w lewej i na odwrót. Dodatkowo biorąc gitarę do ręki w niespodziewanych okolicznościach (np. u znajomych lub na ognisku) nie narazimy się na dyskomfort, że nie potrafimy nic zagrać ponieważ struny są inaczej założone.

2. Strojenie

Do strojenia mogą służyć stroiki na tak zwanym klipsie, które zapinamy na główce, po uderzeniu struny na podstawie drgań gryfu wskazują wysokość dźwięku. Są także stroiki działające w oparciu o mikrofon. Oba rodzaje można kupić w sklepie muzycznym. Najprostszym i najtańszym rozwiązaniem są aplikacje do strojenia instrumentów. Dość popularną aplikacją jest Guitar Tuna. JEST TO APLIKACJA DARMOWA! Po uruchomieniu wciskamy „Continue”, a następnie krzyżyk w lewym górnym rogu. Następnie pojawia się główka gitary oraz klucze. KAŻDA STRUNA MA SWOJĄ NAZWĘ. Po uderzeniu struny pierwszej powinien wyświetlić się dźwięk E, druga – B, trzecia – G, czwarta – D, piąta – A, szósta – E. Opcja AUTO wykrywa strunę automatycznie, jednak przy bardzo rozstrojonej gitarze może wskazywać nieprawidłowy dźwięk (zwłaszcza bezpośrednio po zakupie gitary), dlatego na początku lepiej stroić bez opcji auto, wciskając kolejno kółka umieszczone obok każdego klucza. Strojenie przebiega bardzo instynktownie, struna musi brzmieć, tak aby stroik ją słyszał, po uderzeniu nie dotykamy struny, ponieważ zniknie dźwięk. Uderzenie należy wykonać kilka razy na każdej strunie, jednocześnie kręcimy kluczem tak, aby wskaźnik był na środku ekranu. Jeśli kursor przemieszcza się do bocznej krawędzi ekranu, powinniśmy zacząć kręcić kluczem w drugą stronę. Jeśli wszystkie dźwięki w kółkach zaświeciły się na zielono, gitara została nastrojona.

3. Postawa

Pierwsze tygodnie z instrumentem mają szczególne znaczenie, postawa jaką przyjmiemy prawdopodobnie już nie ulegnie zmianie, dlatego warto zmobilizować się do utrwalenia prawidłowych odruchów.

KONSEKWENCJE BŁĘDNEJ POSTAWY PODCZAS GRY NA GITARZE, to między innymi: ból pleców, ból ramion, ból nadgarstków, męczliwość podczas gry, trudności w realizacji wielu technik gitarowych, utrata jakości wydobywanego dźwięku. Wymienione problemy mają wpływ również na trudności z koncentracją podczas gry, powodują dyskomfort i często ograniczają możliwości techniczne, na przykład wykonanie szybkich przebiegów, które wymagają prawidłowego ułożenia dłoni.

Najczęstszą pułapką u początkujących muzyków jest pozorna wygoda podczas gry, często mamy ochotę się oprzeć, rozluźnić i odpocząć. Trzymanie ręki w powietrzu wydaje się zbędnym wysiłkiem, przecież „lepiej” jest ją zawiesić na gryfie. Niektórzy chcąc dokładnie widzieć, gdzie stawiają palce często kładą instrument lub garbią się. Pamiętajmy, że gra na instrumencie przynosi efekt, kiedy wkładamy w nią wysiłek i dobrze pożytkujemy przeznaczony na grę czas, należy zaufać wskazówkom, które pochodzą od doświadczonych nauczycieli i muzyków, a nie polegać na własnej wygodzie – w ten sposób nauczymy się grać w krótkim czasie z pozytywnym skutkiem.

Prawidłowa postawa początkującego gitarzysty:

– gryf skierowany w górę – ten aspekt ma wpływ na funkcjonalność zwłaszcza lewej ręki. Dzięki niemu możemy dosięgnąć nawet do strun basowych (grubszych) bez większego wysiłku, nie schylając się w tym celu. Kolejną zaletą są PROSTE PLECY. Aby gryf znajdował się wyżej, używamy PODNÓŻKA lub PODUSZKI, którą wsuwamy pod gitarę. W długiej perspektywie gry poduszka pomaga uniknąć bólu kręgosłupa, w przeciwieństwie do podnóżka, który powoduje dyskomfort przy dłuższej grze. Dzięki podniesieniu gryfu w górę możemy grać PROSTYM NADGARSTKIEM, co wpływa na swobodę ruszania palcami i komfort stawiania dźwięków. W takiej pozycji łatwiej jest też uderzać w struny prawą ręką, ponieważ struny są przechylone korzystniej w stosunku do rozmieszczenia palców, których nie trzeba dodatkowo obracać.

– kciuk lewej ręki na środku gryfu – kciuk, który „nie wystaje” z nad gryfu powoduje wysunięcie nadgarstka do przodu, co umożliwia operowanie palcami na wszystkich strunach oraz stawianie bardziej skomplikowanych kombinacji dźwięków. Koniecznie należy zwrócić uwagę na podtrzymywanie ręki w powietrzu, NIE NALEŻY ZAWIESZAĆ RĘKI NA KCIUKU, ponieważ ograniczy to zasięg palców oraz zmniejszy swobodę ich ruchu. Do wspomnianej postawy można się szybko przyzwyczaić, warto zdobyć się na wysiłek i położyć nacisk na przestrzeganie tej zasady, dzięki temu w krótszym czasie będziemy w stanie osiągnąć nieprzeciętny poziom zaawansowania.

– prawa ręka w powietrzu – prawa ręka służy zwykle do „uderzania” w struny i nie mówię tylko o graniu piosenek. Technika arpeggio (patrz punkt 7) czyli uderzanie strun pojedynczo również wymaga odpowiedniej dynamiki uderzenia. Nie jest wskazane trzymanie palców na strunach, dotknięta struna przestaje brzmieć. Zaleca się uderzanie strun „z powietrza”, oznacza to, że musimy trzymać rękę nad gitarą i nie opierać się o nią dłonią. Punkt oparcia ręki znajduje się wyłącznie na górnym brzegu pudła rezonansowego, to w zupełności wystarcza.

4. ZAPIS TABULATUROWY

Tabulatura to forma zapisu muzyki, w której linie to struny, a cyfry to progi. To rozwiązanie, które pozwala odczytać dowolną melodię nawet początkującym muzykom. Ćwiczenie tabulatur pomaga rozwinąć umiejętność poruszania się palcami po gryfie już na początku nauki, a wykonując utwór z muzyką można doświadczyć gry z zespołowej oraz rozwinąć wiele umiejętności niezbędnych muzykom (na przykład utrzymanie stałego tempa lub słuch muzyczny).

Nauczmy się czytać taby:

Połóż gitarę strunami do góry, patrzysz właśnie na tabulaturę, czyli struny. Struna cienka E1 to linia na samej górze, struna E6 to linia na samym dole.

 

 Na liniach będą napisane cyfry, 0 oznacza, że masz uderzyć pustą strunę, na której jest napisane. Spróbuj zagrać poniższy przykład.

Cyfry oznaczają progi, jeśli zobaczysz cyfrę 1, postaw pierwszy próg na strunie (linii), na której jest napisane.

Każdą cyfrę, czyli każdy próg stawiamy innym palcem według poniższego schematu. Jedynki stawiaj palcem wskazującym, dwójki środkowym itd.

Spróbuj postawić właściwymi palcami i uderzyć poniższe dźwięki.

W tabulaturze mogą pojawić się poniższe znaki, są to pauzy, czyli CISZA. Oznaczają, że musisz zatrzymać się na dłuższą, lub krótką chwilę.

Spróbuj zagrać jeszcze jedno ćwiczenie:

Podsumowując, aby prawidłowo przeczytać tabulaturę, wystarczy zapamiętać kilka prostych wskazówek:

– linie stanowią odwzorowanie strun gitary

– cyfra „0” oznacza „pustą” strunę, bez palców lewej ręki postawionych na gryfie

– pozostałe cyfry to progi liczone od główki gryfu

– cyfry umieszczone jedna nad drugą oznaczają uderzenie dwóch strun jednocześnie

– dźwięki pojedyncze umieszczone obok siebie rozdzielamy uderzając każdy po kolei, czytamy od lewej do prawej, wybierając właściwą strunę.

– szerokość odstępów między cyframi zwykle odwzorowuje długość „przerwy” między dźwiękami (dźwięki trwające dłużej lub krócej), jednak melodię którą znamy z pewnością będzie łatwiej odwzorować ze słuchu.

Wybierz dowolną tabulaturę przeznaczoną dla osób początkujących w zakładce TABY I NUTY na stronie głównej, będą to tabulatury z dźwiękami na pierwszych czterech progach gryfu. Teraz wystarczy postawić dźwięki właściwymi palcami, włączyć muzykę i uczyć się. Powodzenia!!!

5. Piąty

Strona w budowie

6. Szósty

Strona w budowie

7. Siódmy

Strona w budowie

8. Ósmy

Strona w budowie